W Polsce popularny staje się trend na bycie fit. Wielu z nas stara się znaleźć choć godzinę w trakcie dnia na aktywność fizyczną. Najczęściej wybieramy bieganie, crossfit, pływanie, trening siłowy lub zajęcia fitness. I właśnie w większości klubów fitness i basenów obecna jest strefa spa, gdzie na potęgę nieświadomi ryzyka ludzie wprost po treningu korzystają z sauny. Dlaczego nieświadomi? Bo są niezaznajomieni z ryzykiem, jakie biorą na siebie, a personel żadnego z klubów fitness ani aquaparku nie informuje o skutkach zdrowotnych takiego zachowania. To co się dzieje w organizmie w trakcie sauny po treningu to w największym skrócie przedłużenie intensywnego treningu o kolejne 20-45 minut. Temperatura naszego ciała rośnie, mamy przyspieszone bicie serca, które dochodzi do 140-160 uderzeń, oddech ulega spłyceniu, a organizm jest odwodniony i brakuje mu elektrolitów. Sauna od razu po treningu jest niebezpieczna dla naszego zdrowia – może dojść do przegrzania organizmu, omdlenia, a w skrajnych przypadkach nawet do zawału mięśnia sercowego. Dlatego dobrze zastanów się kolejnym razem czy warto miksować trening siłowy lub aerobowy z saunowaniem.

TO MOŻE SAUNA PRZED TRENINGIEM?

Zarówno sauna po treningu jak i przed nim jest niewskazana. Sauna osłabia organizm, odwadnia go i sprawia, że brakuje nam energii do ćwiczeń. Ponadto sauna mocno rozluźnia nasze mięśnie, co w efekcie sprawia, że słabiej i wolniej reagują na bodźce. Najlepiej, abyś na saunę wybrał tzw. rest day, czyli dzień wolny od treningu. Innym rozwiązaniem jest odczekanie minimum 2 godzin od zakończonego treningu i dopiero skorzystanie z sauny. W ten sposób dajemy czas swojemu organizmowi, aby się odpowiednio nawodnił, serce wraca do ilości uderzeń na minutę odpowiedniej do stanu spoczynku, a my mamy czas, aby dostarczyć organizmowi utracone elektrolity.

KORZYŚCI PŁYNĄCE Z CHODZENIA NA SAUNĘ.

Saunowanie ma wachlarz korzyści, oczywiście jeżeli pozwala nam na to nasz stan zdrowia i nie mamy żadnych ewentualnych przeciwwskazań, a ponadto zapoznamy się z zasadami bezpiecznego korzystania z niej. Przede wszystkim sauna łagodzi bóle mięśni i stawów, co jest szalenie ważne dla sportowców, zarówno tych wyczynowych jak i amatorów. Ponadto sauna hartuje organizm, dzięki czemu jesteśmy mniej podatni na choroby, sauna oczyszcza organizm z toksyn oraz odpręża nasze zmęczone ciało. Jutro masz rest day? Idź na saunę.

JAKA FORMA REGENERACJI PO INTENSYWNYM WYSIŁKU BĘDZIE NAJLEPSZA?

Nie zapominaj o cool down oraz rozciąganiu. Po treningu dobrze jest schłodzić ciało, np. polewając je zimną wodą z wiadra (obecne są na saunach). Zalecane są też masaże sportowe, które zmniejszają napięcie mięśniowe zgromadzone w naszym ciele. A jeśli po bieganiu, boksie czy siłowni masz jeszcze czas, żeby skorzystać z zajęć jogi lub mobility, zrób to. Na pewno Ci nie zaszkodzi.

Marta Krawczyk, instruktor fitness, trener personalny

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *