Patrzysz z zazdrością na swoją proporcjonalnie zbudowaną koleżankę o figurze modelki? Dlaczego ona wygląda idealnie, a Ty pomimo wielu wybieganych kilometrów nadal nie masz szczupłych ud? Twój kumpel ma sześciopak na brzuchu, a Ty, trenując siłowo trzy razy w tygodniu, nawet nie widzisz zarysowanych mięśni, chociaż nie możesz już patrzeć na ryż i kurczaka? Dlaczego droga do wymarzonej sylwetki każdego z nas nie jest usłana różami? Wszystkiemu winny jest typ budowy ciała.

typ-budowy

Różne typy sylwetki – endomorfik, ektomorfik, mezomorfik   

Kim są endomorfik, ektomorfik i mezomorfik? Czym różnią się ich typy sylwetek? Dlaczego jednym trudniej przybrać na masie, a innym schudnąć?

Jestem endomorfikiem bo:

  1. mam grube kości
  2. mam wolną przemianę materii
  3. mam tendencję do tycia
  4. gdy tyję, tłuszcz zbiera się u mnie wokół brzucha

Idealna dieta dla Ciebie jeśli jesteś endomorfikiem to:

  1. 50% białka
  2. 30% węglowodanów
  3. 20% tłuszczy (awokado, orzechy, nasiona)
  4. małe posiłki
  5. duża ilość wody

Jestem mezomorfikiem bo:

  1. mam muskularny typ budowy
  2. mam dużą ilość mięśni
  3. mam niską zawartość tkanki tłuszczowej

Idealna dieta dla Ciebie jeśli jesteś mezomorfikiem to:

  1. dużo białka (głównie chude mięso)
  2. dużo węglowodanów (warzywa, owoce, produkty pełnoziarniste)

Jestem ektomorfikiem bo:

  1. mam drobną budowę i mały obwód kości
  2. mam długie i chude kończyny
  3. mam smukłą sylwetkę
  4. mam przyspieszony metabolizm

Idealna dieta dla Ciebie jeśli jesteś ektomorfikiem to:

  1. dieta wysokokaloryczna – tzw. dobre kalorie (unikanie niezdrowych składników, które często wpływają na zmniejszenie apetytu)

Który typ budowy ciała jest najlepszy?

Obecnie niezwykle rzadko spotyka się osoby o 100% cechach wyłącznie charakterystycznych dla endomorfików, mezomorfików lub ektomorfików. Większość z nas ma mieszany typ budowy ciała. Rodzaj sylwetki niezaprzeczalnie wpływa na reakcje naszego organizmu na nadmiar kaloryczny. Jednakże uwarunkowania genetyczne to sprawa drugorzędna, pierwsze skrzypce odgrywają zdrowy tryb życia oraz prawidłowo zbilansowana dieta. Każdy z nas może osiągnąć sukces, walcząc o wymarzoną sylwetkę, Twoimi sprzymierzeńcami będą samozaparcie, determinacja i wiara w siebie.

Marta Krawczyk, instruktor fitness, trener personalny

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *